lørdag 16. mai 2015

SAVOURY SCROLLS FRA SØR AFRIKA MED SELF-RISING FLOUR


Selvhevende mel er vel ikke det vanligste for oss nordmenn, men da jeg kom over denne oppskriften i en kokebok fra Sør Afrika var det bare å hive seg rundt å undersøke litt. Egentlig veldig smart med sånt mel til deiger som ikke skal heves med gjær, men med bakepulver. Så da måtte jeg lage mitt eget.

Omtrent denne oppskriften på selvhevende mel fant jeg på nettet:

Pr. 4 dl hvetemel tilsettes 2 ts bakepulver, 1/2 ts salt og 1/2 ts natron. Denne oppskriften kan jo fordobles og mer til så har man et lite lager. Synes kanskje at det blir litt mye bakepulver så reduser litt på det.

Stekeovn 200 grader i 18-20 minutter

Til 10 stk smakfulle pizzahjul trengs:
4 dl self-rising flour
1 1/2 ss smør
1 1/2 dl kald væske
---
3-4 ss tomatpuré
1 paprika i tynne strimler
1/2 løk i tynne ringer lettstekt
oregano
2-3 dl finrevet ost
---
eggpensling

1. Bruk kjøkkenmaskin og smuldre smøret i melet. Hell i det flytende og elt deigen godt. Kanskje må det mer vanlig hvetemel til.
2. Ha deigen på melet bakebord, kna den litt og kjevle eller klapp den ut til et rektangel på 25x25 cm. Deigen min var litt løs så den var enkel å bare bruke hendene på. Smør utover tomatpuréen og legg resten av fyllet oppå.

Her med et litt annet fyll enn i oppskriften.
 3. Rull sammen og skjær i 2 cm tykke skiver. Legg dem på bakepapirkledd plate, pensle med egg og stek midt i ovnen.

Denne ser ikke så fin ut da deigen var litt for løs.
4. Serveres lunkne.

Savoury scrolls.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...