mandag 18. april 2016

BØREK, MAT FRA TYRKIA


Børek med frisk salat og litt crème fraîche.

Da jeg kjøpte filodeig var det for å lage vårruller, men da jeg lenge har hatt lyst til å lage børek, ble det det denne gangen. Vårruller har jeg spist flere ganger, men børek var nytt for meg. Vanligvis tror jeg den er fyllt med grønnsaker og ost, men jeg har aldri spist det noe sted og er heller ikke kjent med tyrkisk mat.

Stekeovn 200 grader i 25-30 minutter

Til 4 peroner

1 pk filodeig, 20 ark

Kjøttfyll:
1 løk, grovhakket
olje til steking
1 pk karbonadedeig/kjøttdeig 400 g
2 middelsstore champignoner i mindre biter
2-3 ss tomatpuré
1 ts spisskummin
en klype chili powder
salt
evt. litt sukker
---
1 egg
1 ss olje
---
revet goudaost

blandet salat av det du måtte ha i huset, gjerne også med søte melonbiter

1. Stek løk og champignon i olje til myk og blank i ca. 5 minutter på middels varme. Legg over i kjele.
2. Stek karbonadedeigen til den har skiftet farge mens du hakker den i mindre biter. Legg over i kjele.
3. Smak til med tomatpuré og krydder, kan godt smake litt sterkt av chili powder. Det er godt med 1-2 ts sukker i pga den litt syrlige tomatsmaken. Må ikke tilsette noe væske. 


Jeg liker veldig godt å gå i matbutikker i utlandet og kjøper alltid litt forskjellig med meg hjem. Denne filodeigen er kjøpt i Spania. Det er mange km til nærmeste innvandrerbutikk fra her hvor jeg bor.

4. Filoflakene kan være vanskelige å få fra hverandre, men om de går litt i stykker, gjør det ingen ting.


5. Lag ruller med kjøttfyll og ost: Ta 2-3 filoflak og legg en stripe kjøttfyll langs den ene langsiden. Dryss litt revet ost over og rull sammen. Pensle enden av filoflakene med egg-/oljeblandingen for at den skal lime seg sammen. Jeg brukte to filoflak i bredden for de var så "sammensveiset", og to i høyden.



6. Legg rullen på bakepapir som du ser på bildet under. Lag flere ruller og legg dem rundt og rundt tett inntil hverandre. Kan godt lime dem til hverandre med eggeblandingen, spesielt den siste.


7. Jeg satte en smurt kakering rundt til slutt, men det er ikke nødvendig. Pensle godt med eggeblandingen og stek på nederste rille i ovnen på 200 grader i 25-30 minutter.




8. Skjær i kakestykker og server en god salat ved siden av. Filodeigen ble knasende sprø og lekker.


Man kan selvfølgelig lage dobbel porsjon og fylle hele stekebrettet hvis det er mange til bords.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...