torsdag 21. juli 2016

SKOLEBRØD


Skolebrød er noe av den beste gjærbaksten jeg vet om. Disse nystekte, myke bollene med fløyelsmyk eggekrem og søt dekor. Uhmmmm...Grunnoppskriften fant jeg i en flott kokebok av Morten Schakenda, men jeg har redusert på både salt- og kardemommemengdene. 15 g av hver av disse synes jeg er i meste laget.

Stekeovn 175 grader i (15-)20 minutter midt i ovnen

Ca. 20 skolebrød

900-1000 g hvetemel (begynn med minste mengde)
1 pk tørrgjær
1/2 ts salt
1 ts kardemomme
150 g sukker (1 2/3 dl)
1/2 l lunken H-melk
1 egg
---
150 g smør i terninger/biter (Bremykt, meierismør)

eggpensling
1 pk piano vaniljekrem blandes med 1 eggeplomme og 1 ts vaniljesukker, gjerne med ekte vaniljekorn fra Madagaskar
melis
kokosmasse

1. Bland de tørre ingrediensene i bakebollen. Ha i melk og egg og la maskinen gå på middels hastighet i minst 5 minutter. Tilsett smør i klumper og la maskinen elte dem godt inn i deigen. Jo lengre deigen eltes jo bedre blir den. Tilsett såpass mye mel at deigen såvidt slipper bakebollen. Skrap ned fra sidene, dryss litt mel over og sett til heving tildekket bortimot 1 time. (Jeg lærte i min ungdom at når det er ca. 1 cm brede sprekker i melet er deigen ferdig hevet.)



2. Hvelv deigen ned på litt mel på bakebordet. Nå kan du enten kjevle den eller dele i 20 biter. Jeg kjevlet deigen ca. 1 1/2 cm tykk og trykket ut boller med en Norgesglassring. Overskuddet trillet jeg vanlige boller av.


3. Legg dem på bakepapir og sett til heving en halv times tid.
4. Pensle med sammenvispet egg, lag en grop i midten av bollene og legg 1 ss vaniljekrem i hver.

Dette bildet er fra en annen oppskrift på skolebrød.

 5. Stek midt i ovnen på 175 grader i (15-)20 minutter, ta dem av platen og avkjøl på rist.


6. Rør ut 3 dl melis med LITT vann, smør det rundt fyllet og dypp bollen i kokosmasse i en dyp tallerken. Ahhh...

Supergode skolebrød!
Skolebrødene egner også godt til å fryses, men uten melis og kokosmasse. En god idé å bake dobbel porsjon og fryse mange til senere. De må tines etter frysing før de lunkes litt i stekeovnen på 150 grader et par minutter.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...