tirsdag 20. desember 2016

FATTIGMANN


Fattigmann hører for mange med til "de sju slaga" til jul. Det er mange år siden jeg sist bakte disse kakene, men ettersom jeg hadde fettkoking av kaker for meg i går, måtte jeg jo utnytte fettet mer. Jeg syns de var litt vanskelige å få fine, men smaken er det ingen ting å si på. Jeg synes å erindre at min gamle tante hadde disse mye tynnere. Dessverre har jeg ikke hennes oppskrift.

Navnet på kakene stemmer ikke med ingrediensene, da de inneholder både egg, fløte og cognac!

Ca. 50 kaker avhengig av tykkelse og størrelse på snippene.

2 egg
2 dl sukker
4 ss smeltet og avkjølt margarin/smør
1 ss cognac (kan sløyfes)
2 dl fløte
1 ts kardemomme
1 ts bakepulver
ca. 7 dl hvetemel

Flott matfett

*Vær forsiktig med fettkoking av mat. Det er kjempevarmt og kan være farlig. Ha alltid et lokk tilgjengelig til å legge på gryta om fettet skulle ta fyr. Barn må ikke hjelpe til med kokingen*

1. Pisk egg og sukker til luftig eggedosis.
2. Tilsett avkjølt smør og cognac.
3. Bland hvetemelet med kardemomme og bakepulver.
4. Rør inn fløte og mel vekselvis, samle deigen på lett melet bakebord og sett deigen kaldt, gjerne til neste dag.
5. Kjevle bare 1/4 av deigen om gangen. Resten av deigen oppbevares kaldt. Kjevle 2 mm tynt og skjær ut snipper på størrelse med sirupssnipper, med kaketrinse. Lag et 3 cm langt snitt midt på og tre halve kaken gjennom. Dette kan være litt vanskelig, men øvelse gjør mester. Hvis man ikke trer deigen gjennom hullet, kan kakene kokes uten å gjøre det. Lag snittet likevel.



6. Varm opp fettet i gryten til 180 grader. Når det bruser friskt rundt en trepinne som settes nedi fettet, er det varmt nok. Legg 4 kaker forsiktig i om gangen. Snu dem med en gang de kommer opp til overflaten, og snu dem flere ganger under vegs. Kok til lysebrune og gyldne på farge. Legg på fettsugende papir.



*Kakene er best nystekte, men vi klarer ikke å spise opp alle med en gang. Putt dem i fryseren og ta opp kaker etter hvert. Lunk dem gjerne litt i stekeovnen*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...