fredag 30. desember 2016

KYLLING SATAY



Kylling Satay er kylling med deilig peanøttsaus. Virkelig en godbit fra det fjerne østen!
Jeg jukset i dag da jeg hadde en pakke med pulver til både marinering og saus. Noen ganger må man ta det lettvint, dessuten er det interessant å smake på fabrikerte varer av og til. Jeg ble gledelig overrasket!

Selvfølgelig kan man lage sin egen marinade og peanøttsaus, men det kommer jeg tilbake til.

1 pk Satay seasoning mix
1 boks kokosmelk, 4 dl
3 kyllingfileter i strimler
olje
---
4 ss eddik
5 ss sukker
3/4 ts salt
1/2 agurk i tynne skiver
1/4 rødløk i tynne skiver

1 pk nudler eller vermicelli til 4 personer kokes etter anvisning på pakken

tørket koriander

1. Følg bruksanvisningen på krydderpakken. Alt man trenger å vite står der.



2. Legg kyllingstrimlene i marinaden og la ligge 1 times tid.


3. Kok opp eddik, sukker og salt til sukkeret er oppløst. Avkjøl.


 4. Høvle tynne skiver av agurk og bland sammen med rødløk. La marinere i eddiklaken noen minutter før servering.



5. Bland sausepulveret med kokosmelk og la småputre i 10-15 minutter. Jeg brukte mer kokosmelk enn oppgitt da jeg syns sausen ble for tykk. (Vel 1/2 dl til marinaden og resten av boksen på 4 dl i sausen.)
6. Det står at man skal tre kyllingstrimlene på trepinner. Jeg gjorde ikke det. Stekte dem bare i olje i stekepanne.
7. Kok nudler.
8. Legg maten opp på tallerkener med kjøtt oppå nudler og saus over det hele. Agurksalat ved siden av. Dryss litt tørket koriander eller persille over. Uhmm..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...