mandag 27. februar 2017

PROVOLONEOST FRA ITALIA



Denne norditalienske, røkte provoloneosten, laget av kumelk, smakte jeg nå nettopp i Spania. Den ble servert lun, dvs. varmet opp i ovnen til seig som bare det, med pariserloff og smør som tilbehør. Nydelig på smak. En deilig liten rett som egner seg som tapas. Jeg måtte kjøpe med meg et eksemplar og prøve den hjemme. Mer utfyllende info om denne osten kan man lese om på Google.

Dette ostestykket på 150 g passer til 4 personer.

Jeg gjorde som følger:
Legg et stykke ost i en form som tåler stekeovnsvarme, eller mikrobølgeovn, for den saks skyld.
Dryss over litt basilikum og legg noen ringer sjalottløk på. Ringle over litt olje og pepre med noen drag på pepperkverna.
Sett dette i ovnen på 200 grader til osten begynner å smelte, men skal ikke flyte helt utover. Jeg smeltet den kanskje litt for mye, men den stivner ganske fort når den tas ut av ovnen. Det kan sikkert være bedre å ha en form som er akkurat like stor som osten, eller dele osten i 4 før oppvarming, og legge hver del i en liten ildfast form.




Del osten i 4 og server godt brød og smør til. Noen oliven skader heller ikke. Og et glass iskaldt øl, kanskje?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...