onsdag 1. mars 2017

KLEBRIG KOKOSRIS OG MANGO, DESSERT NESTEN SOM I THAILAND



Denne thailandske desserten spiste jeg for første gang på en thailandsk restaurant i Spania. Dette er en typisk thailandsk dessert som smakte deilig. Denne måtte jeg prøve meg på hjemme. Og som sagt, så gjort.

Egentlig skal man ha en egen rissort til denne desserten, som blir klebrig ved koking. Jeg hadde ikke denne rissorten, men brukte risottoris som fungerte utmerket, synes jeg.

Dessert nesten som i Thailand til 4 personer

2 dl ris (risottoris kan brukes)
2 modne mangoer
3-4 dl kokosmelk
2 ts sukker
ørlitt salt

1. La risen ligge i kaldt vann minst 1/2 time. Skyll den i mange vann til det siste vannet blir klart.


2. Kok opp vann i en stor kjele. Dampkok risen ved å ha den i en sikt som settes over kjelen. Må ikke komme i kontakt med vannet, skal bare dampkokes. Legg gjerne et håndkle over sikten, legg lokk på.
La risen dampkoke til den er mør, ca. 1/2 time.



3. Mens risen dampes blander du sammen kokosmelk, sukker og salt.
4. Ha den varme risen i kokosmelken og la stå til risen har trukket til seg all melken. Avkjøl til kald.


5. Del mangoen i to, skjær den inntil stenen og ta kjøttet ut av skallet ved å skjære kjøttet som på bildet nedenfor, og skrap det ut med en spiseskje. Du kan også skjære skallet av den halve mangoen og skjære i skiver.


6. Legg 1/2 oppskåret mango på hver tallerken og fordel kokosrisen utover. Nyt denne eksotiske desserten - lukk øynene og drøm deg til sydligere breddegrader..;-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...